24 Nisan 2012 Salı

Panoramik Müze, hafta sonu ziyaretçi rekoru kırdı


Hafta sonu İstanbul’un tercihi Panoramik Müze oldu

Dünya tarihinin seyrini ve siyasî dengeleri değiştiren İstanbul’un fethinin özel ve muhteşem bir teknikle tasvir edildiği, dünyada “tam panoramik” özelliği taşıyan ilk ve tek müze olan “Panorama 1453 Tarih Müzesi”, geçen hafta sonu ziyaretçi rekoru kırdı.

Hafta sonu ziyaretçi sayısı, 2012 Nisan ayının en yüksek rakamına ulaştı. Panoramik Müze’yi, 21 Nisan Cumartesi günü 6.902, 22 Nisan Pazar günü 5.550, 23 Nisan Pazartesi günü de 4. 344 kişi olmak üzere 3 günde toplam 16.796 kişi ziyaret etti.


Panorama 1453 Tarih Müzesi

31 Ocak 2009 tarihinde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla açılışı gerçekleşen Panorama 1453 Tarih Müzesi, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi tarafından İstanbul’a kazandırılmıştır.

Kuşatmanın geçtiği Topkapı-Edirnekapı surlarının karşısında bulunmasıyla da İstanbul’un tarihe açılan kapısı olan fetih müzesi, Kültür A.Ş. tarafından işletilmektedir.

Açılışının ardından halkın yoğun ilgisine mazhar olan bu kültürel mekân, yakın zamanda başta Cumhurbaşkanı Abdullah Gül olmak üzere devletin zirvesine de ev sahipliği yapmıştır.

Panorama’nın kalbi olan resim, 38 metre çaplı bir yarım küre üzerine yapılmıştır. Yarım kürenin iç yüzeyini kaplayan resim, 2350 m2 olup, resimle ziyaretçi platformu arasındaki 650 m2’lik 3 boyutlu objeler platformuyla birlikte, toplam 3000 m2’lik dev bir büyüklüğe ulaşmakta ve ziyaretçiyi her yönden kuşatmaktadır.

Müzenin, panoramik resim ile ilgili çalışmalarına 2005 yılında başlanmış, 2008 yılında tamamlanmıştır. Bu çalışma 8 sanatçı tarafından yapılmıştır. Resimde 10.000 figür çizimi vardır. Surlardaki yıkılmış bölgeler ve bu bölgelerin büyüklükleri, İstanbul’un ilk belediye başkanı olan Hızır Bey’e, surların tamiri ile ilgili olarak sunulmuş bir rapora dayanmaktadır.

Çerçevesi ve sınırı olan bir resim, ne kadar derinlik ve üç boyut duygusu uyandırırsa uyandırsın çerçevesini ya da sınırını görebiliyorsanız, onun sizden ne kadar uzakta asılı olduğunu anlarsınız. “İstanbul 1453 Panoramik Müzesi”ndeki çalışmada resmin bittiği yer diye bir şey olmadığı için, resme bakan kişi optik alışkanlıklarıyla eserin gerçek boyutlarını kavrayamayacaktır. İzleyici, platforma çıktığı anda 10 saniye kadar sürecek bir şok yaşamaktadır. Bu durum, resmin gerçekliğini ve boyutlarını kavramayı sağlayacak referanslar, başlangıç ve bitiş gibi dayanak noktaları bulamamanın şaşkınlığıdır. Burası insana, kapalı bir mekâna girildiği halde, bir şekilde tekrar üç boyutlu dış mekâna çıkılmış duygusunu yaşatmaktadır.

0 yorum: